مدیریت پارامتر های URL برای بهبود seo

1403/10/05
47 بازدید
search engine optimization seo concept on dark blue background vector

پارامترهای URL می‌ توانند چالش‌ های قابل توجهی را برای سئو ایجاد نمایند. در ادامه راهکارهایی برای مدیریت موثر این پارامترها، بهبود فرایند خزش و ایندکس صفحات وب توسط گوگل ارائه می‌ گردد.

پارامترهای URL در حوزه سئو مسئله‌ ای چالش برانگیز محسوب می‌ گردند. اگرچه توسعه‌ دهندگان و تحلیلگران داده از کاربرد پارامترهای URL در فرآیندهای فنی خود بهره‌ مند می‌ شوند اما به کارگیری آنها چالش‌ های قابل توجهی را برای سئو ایجاد می نماید.

ترکیب بی‌ شمار پارامترها می‌ تواند محتوای هدف یا موردنیاز کاربر را به شکل‌ های مختلف و با URL های متفاوت، نمایش دهد. این امر، پیچیدگی‌ های قابل توجهی در فرآیندهای خزش، ایندکس و بازدید صفحات وب ایجاد کرده و منجر به کاهش ترافیک ارگانیک وب‌ سایت می‌ گردد. متاسفانه، امکان حذف کامل پارامترهای URL وجود ندارد. لذا، تسلط بر روش‌ های مدیریت موثر این پارامترها به گونه‌ ای که با اصول سئو همخوانی داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

پارامترهای URL چیست؟

ساختار پارامترهای URL 

تصویر(1)

پارامترهای URL، به صورت رشته‌ های کوئری (query strings) یا متغیرهای URI شناخته می‌ شوند و بخش‌ هایی از یک URL هستند که بعد از نماد ‘?’ قرار می‌ گیرند. آنها از یک جفت key و value تشکیل شده‌ اند که با علامت ‘=’ از هم جدا می‌ شوند. چندین پارامتر می‌ توانند با جداکننده ‘&’ (seperator) به یک صفحه واحد اضافه گردند.

 برخی از رایج‌ ترین کاربردهای پارامترهای URL عبارتند از:

  • ردیابی

مثال:

?utm_medium=social، ?sessionid=123 یا ?affiliateid=abc
  • مرتب‌ سازی

مثال:

?sort=lowest-price، ?order=highest-rated یا ?so=latest
  • فیلتر کردن

مثال:

?type=widget، colour=purple یا ?price-range=20-50
  • شناسایی

مثال:

?product=small-purple-widget,categoryid=124 یا  itemid=24AU
  • صفحه‌ بندی

​​​​​​​مثال:

?page=2، ?p=2 یا viewItems=10-30
  • جستجو

مثال:

?query=users-query،?q=users-queryیا?search=drop-down-option
  • ترجمه

مثال:

?lang=fr یا ?language=de

مشکلات سئو با پارامترهای URL

پارامترهای URL، در صورتی که به درستی مدیریت نشوند، می‌ توانند بر سئوی وب‌ سایت تأثیر جدی بگذارند. در لیست زیر به بررسی برخی از این موارد پرداخته می شود:

1. پارامترها و ایجاد محتوای تکراری

پارامترهای URL اغلب تغییری در محتوای صفحه ایجاد نمی کنند. نسخه‌ ای از صفحه که پارامترها به آن اضافه شده اند، تفاوتی با نسخه اصلی ندارد. یک آدرس اینترنتی شامل tracking tags (کد ردیابی) یا session ID، از نظر محتوا با نسخه اصلی یکسان است.

برای مثال، تمامی آدرس‌ های اینترنتی زیر، یک مجموعه از ابزارک‌ ها (widgets) را نمایش می دهند:

  • آدرس ثابت: https://www.example.com/widgets
  • پارامتر ردیابی: https://www.example.com/widgets?sessionID=32764
  • پارامتر مرتب‌ سازی: https://www.example.com/widgets?sort=latest
  • پارامتر شناسایی: https://www.example.com/?category=widgets
  • پارامتر جستجو: https://www.example.com/products?search=widget

این تعداد URL برای محتوای تقریبا یکسان بسیار زیاد است. حال تصور نمایید این مسئله در تمامی دسته‌ بندی‌ های سایت شما تکرار گردد. چنین وضعیتی می‌ تواند به سرعت گسترش یابد و مشکلات جدی در بهینه سازی سئو ایجاد نماید.

چالش اصلی در این زمینه، تفسیر متفاوت موتورهای جستجو از URL های حاوی پارامتر است. آنها هر URL با پارامترهای مختلف را به عنوان یک صفحه مجزا شناسایی می‌ کنند، در حالی که از نظر محتوا، یکسان هستند. بنابراین موتورهای جستجو نسخه های متعددی از یک صفحه را مشاهده خواهند کرد که محتوای تکراری ارائه می‌ دهند. این مسئله منجر به پراکندگی اعتبار صفحه اصلی و کاهش رتبه آن در نتایج جستجو خواهد شد.

اگرچه تکرار محتوا به ندرت باعث حذف کامل یک وب‌ سایت از نتایج جستجوی گوگل می‌ شود اما این امر می‌ تواند منجر به پدیده cannibalization کلمات کلیدی شده و موجب کاهش کیفیت سایت شما از نظر گوگل گردد. ایجاد URL های اضافی که ارزش افزوده‌ ای به محتوا نمی‌ دهند عملی نامطلوب تلقی شده و بر کیفیت کلی تاثیر منفی می‌ گذارد.

2. پارامترها موجب کاهش کارایی خزش می شوند

خزش صفحات تکراری حاوی پارامترها، Googlebot را از تمرکز روی بخش های با اهمیت برای سئو، منحرف کرده و توانایی سایت در ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو کاهش می‌ یابد. گوگل به این نکته اشاره کرده است:

URL های بیش از حد پیچیده، مخصوصا آنهایی که شامل پارامترهای متعدد می‌ باشند، می‌ توانند با ایجاد تعداد بسیار زیادی URL تکراری یا مشابه، مشکلات عدیده‌ ای را برای خزنده‌ های موتورهای جستجو ایجاد نمایند. در نتیجه، ربات گوگل ممکن است مقدار بسیار بیشتری از پهنای باند موردنیاز را مصرف نموده یا نتواند تمام محتوای سایت شما را به طور کامل ایندکس نماید.

3. تقسیم سیگنال‌ های رتبه‌ بندی صفحه

اگر چندین نسخه متفاوت از محتوای یک صفحه داشته باشید، لینک‌ ها و اشتراک‌ گذاری های شبکه های اجتماعی ممکن است به نسخه‌ های مختلفی هدایت شوند. سردرگمی ایجاد شده برای خزنده‌ ها، موجب عدم توانایی آنها برای تعیین دقیق صفحه‌ مناسب جهت ایندکس شدن، در پاسخ به یک عبارت جستجو می‌ گردد.

4. کاهش نرخ کلیک پذیری

تاثیر پارامترهای URL در نرخ کلیک پذیری

تصویر(2)

واقعیت آن است که URL های حاوی پارامترها از نظر بصری نامطلوب بوده، خوانایی کمی داشته و اعتماد کاربران را کمی کاهش می‌ دهند. در نتیجه، احتمال کلیک شدن روی آنها نسبت به URL های ساده‌ تر کمتر است.

این امر می‌ تواند بر عملکرد صفحه تاثیر بگذارد. نه تنها به دلیل اینکه نرخ کلیک (CTR) بر رتبه‌ بندی تاثیر می‌ گذارد، بلکه در چت بات های هوش مصنوعی، رسانه‌ های اجتماعی، ایمیل‌ ها، هنگام کپی، انجمن‌ ها یا هر جای دیگری که URL کامل نمایش داده می‌ شود، قابلیت کلیک کمتری دارد.

هرگونه تعامل کاربر از قبیل توییت، لایک، اشتراک‌ گذاری، ایمیل، لینک و ارجاع، علیرغم تاثیر کم، برای دامنه اهمیت دارد. خوانایی ضعیف آدرس‌ های اینترنتی، می‌ تواند منجر به کاهش تعامل مخاطبان با برند شود.

ارزیابی گستردگی مشکل پارامترها

آگاهی کامل از تمامی پارامترهای به کار رفته در یک وب‌ سایت، اهمیت بالایی دارد. با این حال، احتمالا توسعه‌ دهندگان شما لیستی جامع و بروز از پارامترها را نگهداری نخواهند کرد.

پس چگونه باید تمام پارامترهای نیازمند رسیدگی را پیدا نموده یا متوجه شوید موتورهای جستجو این صفحات را ایندکس می نمایند؟ آیا می‌ دانید چه ارزشی برای کاربران دارند؟

برای ارزیابی پارامترها، 5 مرحله اعلام شده در لیست زیر را دنبال نمایید:

  1. اجرای یک خزنده وب: با استفاده از ابزاری همچون Screaming Frog، می‌ توانید به جستجوی کاراکتر “?” در آدرس‌ های اینترنتی بپردازید.
  2. بررسی فایل‌ های لاگ: بررسی نمایید که آیا ربات جستجوی گوگل در حال خزش آدرس‌ های اینترنتی حاوی پارامتر می باشد؟
  3. بررسی گزارش indexing صفحات در سرچ کنسول گوگل: برای مشاهده وضعیت ایندکس صفحات، به جستجوی علامت “?” در URL بپردازید.
  4. استفاده از عملگرهای پیشرفته جستجو site: inurl: با بهره‌ گیری از عملگرهای پیشرفته جستجوی گوگل، به ویژه ترکیب site: و inurl:، می‌ توانید نحوه ایندکس شدن پارامترهای شناسایی شده در وب‌ سایت خود را بررسی نمایید.
  5. بررسی گزارش تمامی صفحات در Google Analytics: جهت تحلیل دقیق‌ تر نحوه تعامل کاربران با پارامترهای URL، پیشنهاد می‌ شود تمامی آدرس‌ هایی که حاوی علامت “?” هستند را در گزارش‌ های Google Analytics جستجو نمایید. لازم به ذکر است که باید مطمئن شوید گزینه پارامترهای جستجوی URL در تنظیمات نمایش، غیرفعال نشده باشد.

با بهره‌ گیری از داده‌ های جمع‌ آوری شده، امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه در خصوص نحوه مدیریت موثر پارامترهای URL وب‌ سایت فراهم می‌ گردد.

راهکارهای سئو برای کنترل پارامترهای URL

شما شش ابزار کارآمد در اختیار دارید تا بتوانید به مدیریت پارامترهای URL بپردازید.

محدود نمودن URL های مبتنی بر پارامتر

یک بررسی دقیق درباره چگونگی تولید و دلایل استفاده از پارامترها در آدرس‌ های اینترنتی، می‌ تواند به عنوان راهکاری موثر برای سئو محسوب گردد. معمولا می‌ توانید راهکارهایی برای کاهش تعداد URL های حاوی پارامتر و به حداقل رساندن تاثیرات منفی بر سئوی وب‌ سایت بیابید. به طور کلی، چهار مشکل رایج وجود دارد که می‌ توان بررسی را از آنها آغاز نمود.

1. حذف پارامترهای URL غیرضروری

حذف پارامترهای URL غیرضروری

تصویر(3)

از توسعه‌ دهنده وب‌ سایت بخواهید تا فهرستی جامع از تمامی پارامترهای موجود در آدرس‌ های اینترنتی سایت و کاربرد هر یک از آنها ارائه دهد. به احتمال زیاد، در این فهرست پارامترهایی یافت خواهند شد که دیگر کاربرد مفید و ضروری برای وب‌ سایت ندارند.

برای مثال، کوکی‌ ها نسبت به sessionID ها روش دقیق‌ تر و کارآمدتری جهت شناسایی کاربران فراهم می نمایند. با این حال، ممکن است پارامتر sessionID همچنان در ساختار آدرس‌ دهی وب‌ سایت شما وجود داشته باشد زیرا در گذشته به عنوان روشی متداول برای ردیابی کاربران مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

همچنین، ممکن است متوجه شوید که یکی از فیلترهای موجود در بخش ناوبری چند وجهی (faceted navigation) وب‌ سایت شما به ندرت توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هر پارامتری که ناشی از بدهی فنی (Technical Debt – افزودن کدهای غیربهینه در مواقع ضروری) باشد، باید سریعا حذف یا اصلاح گردد.

2. پیشگیری از درج مقادیر تهی در پارامترهای URL

مقادیر تهی در پارامترهای URL

تصویر(4)

پارامترهای URL صرفا باید هنگامی به آدرس اضافه شوند که وظیفه مشخصی را ایفا نمایند. از افزودن کلیدهای پارامتر در صورتی که مقدار آنها خالی باشد، خودداری نمایید. در مثال بالا، کلیدهای key2 و key3 به لحاظ کاربردی، هیچ ارزش افزوده‌ ای ندارند.

3. از کلیدها فقط یک بار استفاده کنید

کلیدها در پارامترهای URL

تصویر(5)

از تکرار پارامتر با نام یکسان اما مقادیر مختلف در آدرس‌ های اینترنتی خودداری نمایید. برای گزینه‌ های انتخاب چندگانه، بهتر است مقادیر مختلف را تحت یک کلید واحد و با استفاده از جداکننده مناسب، ترکیب کنید.

4. مرتب سازی پارامترهای URL

مرتب سازی پارامترهای URL

تصویر(6)

موتورهای جستجو ترتیب پارامترهای URL را در نظر نمی‌ گیرند. به عبارت دیگر، اگر دو URL جزئیات یکسانی داشته باشند اما ترتیب پارامترهای آنها متفاوت باشد، موتورهای جستجو این دو آدرس را یک صفحه تفسیر می نمایند.

اگرچه ترتیب پارامترها در URL از نظر تکرار محتوا مهم نیست اما می‌ تواند باعث مصرف بیش از حد نرخ خزش شده و بر سئو سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. جهت رفع مشکلات ناشی از ترتیب متفاوت پارامترها و مقابله با ایجاد صفحات تکراری، توصیه می‌گردد که یک مکانیزم استانداردسازی برای ترتیب قرارگیری این پارامترها در کل سیستم پیاده‌ سازی شود.

پیشنهاد می گردد پارامترها را به ترتیب ترجمه، صفحه بندی، فیلتر، مرتب سازی و در نهایت ردیابی، اضافه نمایید.

مزایا:

  • بهینه‌ سازی فرآیند خزش.
  • کاهش مشکلات محتوای تکراری.
  • تمرکز سیگنال‌ های رتبه‌ بندی بر تعداد کمتری از صفحات.
  • سازگاری با انواع مختلف پارامترها.

معایب:

  • مدت زمان مورد نیاز برای پیاده‌سازی فنی در حد متوسط است.

ویژگی (Attribute) لینک از نوع “rel=”canonical

تاثیر ویژگی "rel="canonical در پارامترهای URL

تصویر(7)

ویژگی لینک “rel=”canonical به موتورهای جستجو اعلام می‌ کند که یک صفحه حاوی محتوای مشابه یا یکسان با دیگری می‌ باشد. این ویژگی موجب خواهد شد تا موتورهای جستجو تمامی سیگنال‌ های رتبه‌ بندی را برای URL مشخص شده به عنوان canonical تخصیص دهند.

می‌ توانید آدرس های مبتنی بر پارامتر را توسط ویژگی “rel=”canonical به URL مناسب سئو (SEO-friendly) ارجاع دهید تا برای ردیابی، شناسایی یا مرتب سازی مجدد پارامترها استفاده شوند. این روش برای مواردی که محتوای صفحه حاوی پارامتر، به طور قابل توجهی با نسخه اصلی (canonical) متفاوت است، مناسب نیست.

مزایا:

  • پیاده‌ سازی فنی نسبتا ساده و بی‌ دردسر.
  • پیشگیری از بروز مشکلات مربوط به محتوای تکراری.
  • تمرکز سیگنال‌ های رتبه‌ بندی بر آدرس canonical

معایب:

  • هدر رفتن منابع خزش روی صفحات حاوی پارامترها.
  • مناسب نبودن برای انواع پارامترها.
  • توسط موتورهای جستجو به عنوان یک پیشنهاد قوی (و نه دستوری الزامی) تلقی می‌ شود.

تگ متای Robots با مقدار Noindex

تاثیر Noindex روی آدرس‌ های اینترنتی

تصویر(8)

برای هر صفحه‌ ای که بر اساس پارامترها ایجاد شده و ارزش سئوی قابل توجهی به وب‌ سایت اضافه نمی‌ نماید، دستور noindex را تنظیم نمایید. دستور فوق به موتورهای جستجو اعلام می نماید که از index این صفحه در نتایج جستجو خودداری کنند.

URL هایی که دارای تگ “noindex” هستند، احتمال کمتری برای خزش توسط موتورهای جستجو دارند. در صورت استفاده طولانی‌ مدت از این تگ، موتورهای جستجویی مانند گوگل ممکن است به مرور زمان لینک‌ های صفحه را “nofollow” مدنظر قرار دهند.

مزایا:

  • پیاده‌ سازی فنی نسبتا آسان.
  • محافظت از مشکلات محتوای تکراری.
  • مناسب برای انواع پارامترهایی که نمی‌ خواهید ایندکس شوند.
  • حذف URL های مبتنی بر پارامترها از ایندکس.

معایب:

  • این تگ مانع خزش کامل صفحات توسط موتورهای جستجو نمی‌ شود اما فراوانی آن را کاهش می‌ دهد.
  • سیگنال‌ های رتبه‌ بندی را متمرکز نمی کند.
  • توسط موتورهای جستجو صرفا به عنوان یک پیشنهاد قوی (و نه دستوری الزامی) تفسیر می‌ گردد.

دستور Disallow در فایل Robots.txt

استفاده از Robots.txt برای مدیریت پارامترهای URL

تصویر(9)

robots.txt یک فایل متنی ساده است که در ریشه اصلی وب‌ سایت قرار دارد و به موتورهای جستجو می‌ گوید کدام بخش‌ های سایت را مورد خزش قرار داده یا نادیده بگیرند. می‌ توانید از فایل robots.txt برای مسدود کردن دسترسی خزنده‌ ها به تمامی URL های مبتنی بر پارامتر (با دستور *?*/:Disallow) یا صرفا رشته‌ کوئری های خاصی که نمی‌ خواهید index شوند، استفاده نمایید.

مزایا:

  • پیاده‌ سازی فنی نسبتا آسان است.
  • خزش کارآمدتری را امکان‌ پذیر می‌ سازد.
  • از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری می نماید.
  • برای انواع پارامترهایی که تمایل به خزش آنها توسط موتورهای جستجو ندارید، مناسب است.

معایب:

  •  سیگنال‌ های رتبه‌ بندی را متمرکز نمی کند.
  •  URL های موجود را از نتایج جستجو حذف نخواهد کرد.

تغییر URL های داینامیک به استاتیک

بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که بهترین رویکرد برای مدیریت پارامترهای URL، عدم استفاده از آنها در ساختار آدرس‌ دهی صفحات وب است.

تنظیم زیرپوشه‌ ها نسبت به پارامترهای URL، رویکردی مناسب تر است و باعث درک بهتر محتوای وب‌ سایت توسط موتورهای جستجو می گردد. URL های استاتیک مبتنی بر کلمات کلیدی، همیشه بخش اصلی و بنیادین سئوی داخلی بوده اند. برای رسیدن به این هدف، می‌ توانید از مکانیزم بازنویسی آدرس‌ های اینترنتی (URL Rewriting) در سطح سرور استفاده نمایید. این فرایند موجب تبدیل پارامترهای موجود در صفحه وب به زیرپوشه‌ های معنی‌ دار می شود.

برای مثال URL:

www.example.com/view-product?id=482794

به URL زیر تبدیل خواهد شد:

www.example.com/widgets/purple

این رویکرد برای پارامترهای مبتنی بر کلمات کلیدی توصیفی مانند دسته‌ بندی ها، محصولات یا فیلترها که ویژگی‌ های مرتبط با موتورهای جستجو را مشخص می نمایند، بسیار کارآمد است. همچنین، این روش برای محتوای ترجمه شده نیز اثربخشی بالایی دارد. اما این رویکرد برای عناصر ناوبری چند وجهی که ارتباط کمتری با کلمات کلیدی دارند، مانند قیمت دقیق، با چالش مواجه می‌ شود. ایجاد یک URL ثابت و قابل ایندکس برای چنین فیلتری، هیچ ارزشی در سئو به ارمغان نمی‌ آورد.

این مسئله برای پارامترهای جستجو نیز مطرح می گردد. هر جستجوی کاربر باعث ایجاد یک صفحه استاتیک می‌ شود که با canonical برای دستیابی به رتبه برتر در نتایج جستجو رقابت می‌ نماید. بدتر از آن، هرگاه کاربری به دنبال محصولی باشد که در فروشگاه موجود نیست، خزنده‌ های موتورهای جستجو با صفحات حاوی محتوای بی کیفیت مواجه می‌ شوند.   

این رویکرد زمانی که برای صفحه بندی اعمال می‌ شود، تا حدودی غیرعادی است (اگرچه در وردپرس غیرمعمول نیست) و باعث ایجاد URL هایی نظیر لینک زیر می گردد:

www.example.com/widgets/purple/page2

این رویکرد برای مرتب‌ سازی غیر معمول است و منجر به ایجاد URL هایی مانند لینک زیر می گردد:

www.example.com/widgets/purple/lowest-price

همچنین، این روش اغلب برای ردیابی قابل اجرا نیست. گوگل آنالیتیکس نسخه ثابت پارامتر UTM را تشخیص نمی‌ دهد.

به بیان دقیق‌ تر، جایگزینی پارامترهای پویا با آدرس‌ های اینترنتی ثابت برای مواردی همچون صفحه‌ بندی، نتایج جستجوی درون‌ سایت یا مرتب‌ سازی، مشکل محتوای تکراری، نرخ خزش یا کاهش ارزش لینک‌ های داخلی را برطرف نمی‌ سازد. ایجاد تمامی ترکیب‌ های ممکن فیلترها در ناوبری چند وجهی، به عنوان آدرس‌ های اینترنتی قابل ایندکس، اغلب محتوای کم‌ ارزش ایجاد می کند.

بسیاری از متخصصان سئوی فنی بر این باور هستند که امکان ارائه تجربه‌ کاربری یکسان بدون تاثیرگذاری بر URL وجود دارد. برای مثال، می‌توان از روش (POST) به جای (GET) استفاده نمود. این رویکرد ضمن حفظ تجربه کاربری، از بروز مشکلات محتوای تکراری در سئو نیز جلوگیری می نماید. حذف پارامترها از آدرس اینترنتی، ضمن اینکه ممکن است به بهبود سئو کمک نماید قابلیت‌ های مهمی مانند نشانه گذاری (bookmark)، اشتراک‌ گذاری و ردیابی را از بین می‌ برد و برای پیاده‌ سازی صفحه‌ بندی، چندان کارآمد نیست.

برای اکثر وب‌ سایت‌ ها، حذف کامل پارامترها از آدرس اینترنتی نه تنها امکان‌ پذیر نیست بلکه جهت ارائه یک تجربه کاربری مطلوب و همچنین سئو نیز توصیه می گردد. به منظور بهینه‌ سازی ساختار URL و بهبود سئوی سایت، پیشنهاد می‌ شود برای پارامترهایی مانند صفحه بندی، مرتب‌سازی و ردیابی که قصد ندارید در نتایج موتورهای جستجو ایندکس شوند، از رشته‌ های کوئری (query strings) استفاده نمایید. در مقابل، برای پارامترهایی که حائز اهمیت هستند بهتر است URL استاتیک به کار رود.

مزایا:

  • جلب توجه خزنده‌ های موتورهای جستجو به URL های ثابت و پایدار جهت کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو

معایب:

  • نیاز به صرف زمان زیاد برای بازنویسی URL ها و ریدایرکت های 301.
  • عدم رفع کامل مشکل محتوای تکراری.
  • تاثیر محدود بر سیگنال‌ های رتبه‌ بندی.
  • عدم تطبیق با انواع پارامترها.
  • احتمال ایجاد محتوای ضعیف.

بهترین شیوه‌ ها برای مدیریت پارامترهای URL جهت بهبود سئوی سایت

امکان اجرای تمامی روش های سئو وجود ندارد. این کار نه تنها پیچیدگی غیرضروری ایجاد می نماید بلکه اغلب راه‌ حل‌ های سئو با یکدیگر در تضاد هستند.

اگر دستور disallow در robots.txt برای یک صفحه اعمال شود، موتورهای جستجو قادر به مشاهده تگ متای noindex در آن صفحه نخواهند بود. همچنین، ترکیب تگ noindex با ویژگی rel=canonical، می‌ تواند منجر به ایجاد تضاد و سردرگمی برای موتورهای جستجو گردد.

کارشناسان گوگل پیشنهاد نموده‌ اند که ابزاری جهت مدیریت پارامترها، به کنسول جستجوی گوگل اضافه گردد. چنین ابزاری می‌ تواند گامی موثر جهت بهبود تجربه کاربری و ارتقای رتبه‌ وب‌ سایت‌ ها در نتایج جستجوی گوگل باشد.

همانطور که مشخص است، برای مدیریت پارامترهای URL، هیچ راه حل قطعی و یکپارچه‌ ای وجود ندارد. در برخی موارد، اولویت با افزایش سرعت و دقت فرایند خزش موتورهای جستجو است. از سمت دیگر، افزایش اعتبار وب سایت و هدایت کاربران به سمت صفحه اصلی، اهمیت بیشتری می‌ یابد.

مقایسه راهکارهای بهبود سئوی پارامترهای URL

تصویر(10)

انتخاب بهترین رویکرد برای مدیریت پارامترهای URL، مستلزم بررسی دقیق اهداف، اولویت‌ ها و ساختار آن وب‌ سایت است. 

به طور کلی رویکرد زیر را می توانید برای مدیریت سئوی پارامترهای URL اتخاذ نمایید:

  • با انجام پژوهش‌ های لازم، درک جامعی از اهداف و انتظارات کاربران هنگام جستجو در سایت کسب نمایید تا بتوانید پارامترهای مناسب برای تبدیل پارامترها به URL های استاتیک را شناسایی کنید.
  • جهت پیاده سازی موثر صفحه بندی از پارامتر =page? استفاده نمایید تا موتورهای جستجو به سادگی بتوانند صفحات مختلف را تشخیص دهند.
  • با دستور disallow در فایل robots.txt و همچنین تگ noindex، از ایندکس شدن URL های حاوی پارامترهای غیر ضروری توسط موتورهای جستجو جلوگیری نمایید.
  • اطمینان حاصل نمایید که هیچ URL مبتنی بر پارامتر در نقشه سایت XML شما وجود ندارد. این امر از ارسال سیگنال‌ های اشتباه به موتورهای جستجو جلوگیری می نماید.

نتیجه گیری

مدیریت پارامترهای URL به بررسی راهکارهای بهینه‌ سازی پارامترهای داینامیک در URL ها می‌ پردازد تا از مشکلات رایج مانند محتوای تکراری، اتلاف نرخ خزش و کاهش اعتبار لینک‌ های داخلی جلوگیری گردد. مدیریت نادرست پارامترها می‌ تواند تاثیر منفی بر رتبه‌ بندی سایت در موتورهای جستجو داشته باشد. توصیه می شود تکنیک‌ هایی مانند استفاده صحیح rel=canonical، کنترل دسترسی ربات‌ ها توسط robots.txt، ایجاد URL های بهینه و ثابت، برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری همچنین بهبود کارایی خزش، مورد استفاده قرار گیرد. با پیاده‌ سازی این استراتژی‌ ها، می‌ توان عملکرد سئو را به طور چشمگیری بهبود بخشید.

Rate this post
83 / 100 امتیاز سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات